smeks2@ICTL
Picture
Picture
Picture

Pautan ICTL smeks2
Picture





Pautan Rasmi
Picture
Picture
Picture
Picture





Aplikasi Online
Picture
Picture





Pautan Lain
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

Pautan Akhbar

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture





Pautan Rangkaian
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
     * Pengenalan Komputer
    * Komputer Parts & Komponen
    * Dasar Pemeliharaan
    * Pembangunan Teknologi



 

Pengenalan Komputer
Generasi Komputer
Komputer Generasi Pertama (1946 - 1959)UNIVAC I. generasi pertama komputer dikarakteristikan dengan keistimewaan yang sangat mencolok pada, tabung vakum ENIAC. Sehingga tahun 1950, beberapa komputer lain menggunakan tabung tersebut, setiap komputer memberikan kemajuan yang berarti dalam pembangunan komputer. Pengembangan geometri merangkumi binari, random access, dan konsep suatu program yang tersimpan.
AS 1951 Biro Banci pada tahun 1951 komputer komersial pertama untuk memasang bernama Universal Automatic Computer - UNIVAC I. UNIVAC I dikembangkan oleh Mauchly dan Eckert untuk Remington-Rand Corporation.
IBM Memasuki Pasar Komputer
Komputer elektromekanis pertama adalah hasil kajian yang ditaja oleh IBM. Akibatnya, Mark I, selesai pada tahun 1944 oleh seorang profesor Universiti Harvard, Howard Aiken. Pada saat itu, IBM memonopoli peralatan menekan-kad pemprosesan data. Pimpinam IBM tidak merasa bahawa komputer (UNIVAC I) boleh menggantikan mesin punched-card, sehingga mereka tidak mahu memasuki pasaran. UNIVAC saya belum berjaya, IBM baru memutuskan untuk mengembangkan dan memasuki pasaran komputer.
Produk IBM pertama yang dijual di pasaran adalah IBM 701 pada tahun 1953. Hebatnya, IBM 650 diperkenalkan pada tahun berikutnya mungkin menjadi alasan IBM adalah keuntungan yang cukup besar pada tahun sebelumnya. Untuk menyingkirkan pesaingnya, IBM 650 dapat dilakukan untuk meng-upgrade mesin-mesin punched-card yang sedia. Itu kerana IBM 650 memproses data dengan cara yang serupa dengan cara tradisional mesin punched-card.

Komputer Generasi Kedua (1959 - 1964)Bagi kebanyakan orang, penemuan transistor bererti praktikal. Oleh kerana itu usaha pengolahan data, menandakan bermulanya generasi kedua komputer. Transistor bererti prestasi yang lebih, lebih boleh dipercayai, dan komputer lebih murah yang menduduki sedikit ruang dan menghasilkan lebih sedikit panas.
Kos harus diminimalkan. harga komputer selama generasi pertama, generasi kedua dan ketiga adalah bahagian paling penting dari anggaran sebuah syarikat. Memandu inovasi dalam persaingan yang mengakibatkan peningkatan prestasi dan penurunan harga komputer berskala besar.
Ciri-ciri dominan dari komputer generasi kedua:
Transistor
Keserasian terhad untuk setiap pengeluar komputer keserasian tidak ada perbezaan antara tanaman yang berbeza Bahasa pengaturcaraan peringkat rendah.

Komputer Generasi Ketiga (1964 -?)
Ciri-ciri
Beberapa sejarawan menganggap peristiwa terpenting dari sejarah komputer terjadi ketika IBM melancarkan komputer sistem 360 pada tarikh 7 April 1964. System 360 termasuk ke dalam komputer generasi ketiga. Litar bersepadu adalah teknologi baru dari generasi ini seperti halnya transistor pada generasi kedua.
Keserasian masalah dalam komputer generasi kedua hampir hilang pada komputer generasi ketiga. Namun, komputer generasi ketiga sama sekali berbeza dengan generasi kedua. Perubahan adalah 'revolusioner', 'evolusi' tidak, dan menyebabkan penukaran besar-besaran untuk ribuan komputer yang ada.
Pada pertengahan 1960, sehingga fakta bahawa hampir setiap pemasangan komputer boleh berkembang dengan cepat. Ciri-ciri penting dari komputer generasi ketiga adalah 'keserasian ke atas (untuk keserasian)', yang bererti syarikat boleh membeli komputer dari vendor dan kemudian bila perlu untuk meng-upgrade mereka ke komputer yang lebih canggih tanpa memprogram semula sistem maklumat yang ada.
Komputer generasi ketiga bekerja sangat cepat (dalam masa) sehingga dapat menjalankan sebuah program pada masa yang sama (multiprogramming).


 


Minicomputer
Permintaan komputer kecil (kecil-komputer) untuk aplikasi perniagaan dan sains / kajian, sehingga tidak sedikit pembuat komputer yang sangat besar untuk menghasilkan hanya komputer kecil-sendiri. Kecil-komputer lebih dikenali sebagai minicomputer. Digital Equipment Corporation (DEC) dan Data General Corporation (DGC) menjadi pelakon besar pertama dalam penjualan dan pembuatan minicomputer ini.

Komputer Generasi Keempat
Beberapa vendor mengumumkan "komputer generasi keempat" dan mengumumkan sejumlah "komputer generasi kelima." Ini hanyalah strategi pasaran. Tiga generasi sebelumnya dibezakan dengan terobosan teknologi elektronik penting - lampu tabung hampa udara, kemudian transistor dan litar bersepadu. Generasi keempat muncul dengan pembangunan tidak begitu mencolok, hanya dalam bentuk komputer dan software yang cukup canggih, dan ini generasi komputer mungkin tidak seberuntung generasi sebelumnya dalam hal 'Peraturan' pasaran dunia sebelum seterusnya terobosan teknologi baru. Inilah sebabnya mengapa beberapa orang sering menyebut generasi ini sebagai generasi 3 ½.
Micropocessor
Salah satu daripada banyak sumbangan dalam penampilan generasi berikutnya komputer adalah mikropemproses. mikropemproses A yang terkandung dalam sebuah cip silikon tunggal. Microprocessor pertama didemonstrasikan oleh Texas Instruments pada tahun 1971. Harganya bisa beberapa dolar dan ia boleh didapati dalam segala hal, dari mesin sampai satelit.
Mikrokomputer
Prosesor adalah alat prestasi kecil, relatif murah, tapi tinggi. Mikropemproses 'terkandung' dalam sebuah komputer yang disebut Mikrokomputer. Microcomputer sementara membenarkan penggunaan usaha kecil dan peribadi. Microcomputer biasanya disebut komputer peribadi (PC).
Taip prosesor PC ditentukan oleh (otak / pusat pemprosesan) nya. Prosesor pertama yang digunakan dalam PC adalah 8086 dati INTEL yang digunakan pada komputer jenis XT (eXtended Technology) yang diikuti oleh prosesor 8088. Kemudian muncul processor 80286 yang digunakan pada PC jenis AT (Advanced Technology). Dc prestasi? 10-15 kali lebih cepat dari XT, dan kelajuan turbonya? 5-9 kali kelajuan turbo XT. Kemudian prosesor 80386SX, 80386DX, 80486SX, 80486DX, ... dll Untuk lebih lengkapnya lihat jadual di bawah ini.

80386DX 80386SX perbezaan hanya terletak pada lebar data bus saja. Sedangkan 80486SX Disertakannya matematik prosesor 80486DX berbeza-co dan cache memori.
Pentium nama digunakan sejak siri 80568 telah digunakan sebelumnya oleh AMD dengan siri 805x86-P75. Perbezaan antara Pentium Pentium Pro adalah terhad hanya kelajuan. Sementara Pentium MMX, Pentium II dan Pentium III merupakan penambahan beberapa Arahan baru yang berguna dalam multimedia (MMX / isse). Pentium Celeron Pentium II juga benar, hanya jumlah Celeron memori cache tersebut akan dihapuskan / dikurangkan. Hal ini kerana harganya sangat mahal Pentium II dan pengurangan memori cache dapat mengurangkan sampai setengah harga tanpa mengorbankan prestasi.
Penerapan Ilmu Komputer di Ladang Sebenarnya banyak aplikasi komputer dalam pelbagai bidang, salah satunya adalah dalam bidang pengetahuan melalui simulasi komputer.
Pada intinya, tugas dibawa oleh simulator adalah untuk membantu para saintis untuk mencari sesuatu yang tidak mungkin atau sukar. Salah satu contoh yang diberikan oleh simulasi komputer adalah untuk memecahkan teka-teki medan magnet di planet Neptun.
Jika planet ini cair, kuasa yang dihasilkan akan lebih tinggi. Soalan: "Apa yang terjadi pada air ketika dipengaruhi oleh suhu dan tekanan yang begitu tinggi?."
Hal ini dapat dijawab oleh sebuah super komputer di MaxPlanck Institut di Stuttgart: "Molekul-molekul air boleh diubah menjadi molekul metal dalam suhu tinggi dan tekanan yang dipengaruhi oleh medan magnet besar yang khusus." Teori ini dicadangkan oleh Parrinello selepas percubaan selama seminggu penuh. Keputusan kajian menunjukkan bahawa struktur atom molekul air H2O membuat sebuah hubungan baru dan berubah menjadi struktur atom baru.
Setelah berhasil memecahkan teka-teki kimia, sekarang Michelle Parrinello mula berfikir ke arah sistem biologi. Dia ingin membuat enzim penolong untuk memerangi virus HIV. Bila projek ini berjaya, maka akan sembuh dari AIDS. Namun, ada teori bahawa sampai saat ini belum bisa dipecahkan, iaitu Teori Relativiti (Teori relativiti) diberikan oleh Albert Einstein pada tahun 1905. Teori ini berkaitan dengan ruang dan masa menjelaskan kelajuan cahaya (kelajuan cahaya), yang membolehkan untuk perjalanan antara ruang dan masa, dan masa perputaran lambat.
Teori Relativiti kemudian menggambarkan kewujudan lubang hitam (lubang hitam) di luar angkasa yang tidak dapat ditembus, bahkan oleh cahaya sekalipun.
Beberapa institusi, baik di Jerman dan Amerika Syarikat dan Itali harus bekerja sama untuk mencipta sebuah pengesan yang mampu menyelesaikan teka-teki terbesar di dunia ini.


 

Komputer Parts & Komponen
Sekilas Komputer
SystemComputers datang dalam semua jenis dan saiz. Ada dua saiz utama terutama komputer. Mereka adalah:
    * Portable
    * Desktop
Komputer mudah alih datang dalam pelbagai saiz dan disebut sebagai laptop, notebook, dan komputer genggam. Pelbagai saiz ini umumnya menunjukkan, laptop menjadi yang terbesar, dan-tangan manusia adalah saiz terkecil. Dokumen ini terutama akan berbicara tentang komputer desktop walaupun masalah komputer portabel juga dibahas di berbagai daerah.
Komponen Komputer:
Komputer terbuat dari komponen dasar sebagai berikut:
   1. Kes dengan di dalam hardware:
         1. Power Supply - The power supply dilengkapi dengan kes ini, namun komponen ini disebutkan secara berasingan kerana ada pelbagai jenis bekalan elektrik. Salah satu yang harus mendapatkan bergantung pada keperluan sistem anda. Ini akan dibincangkan secara lebih terperinci nanti
         2. Motherboard - Ini adalah tempat komponen inti dari komputer anda berada yang disenaraikan di bawah ini. Kad juga menyokong untuk video, suara, rangkaian dan lebih banyak dipasang ke board ini.
               1. Mikropemproses - Ini adalah otak dari komputer anda. Ia melakukan perintah dan arahan dan mengawal operasi komputer.
               2. Memory - RAM dalam sistem anda sudah dipasang pada motherboard. Ini adalah memori yang harus diaktifkan untuk mempertahankan isinya.
               3. kawalan Drive - The drive kawalan kawalan antara muka sistem anda ke hard drive anda. Pengendali biarkan hard drive anda bekerja dengan mengendalikan operasi mereka. Dalam kebanyakan sistem, mereka dibekalkan pada motherboard, tetapi anda boleh menambah kontroler tambahan untuk jenis yang lain lebih cepat atau drive.
         3. Hard disk drive (s) - Ini adalah di mana fail anda secara kekal disimpan dalam komputer anda. Selain itu, biasanya, sistem operasi anda dipasang di sini.
         4. CD-ROM (s) - Ini adalah biasanya hanya baca drive di mana file tersebut disimpan secara kekal. Sekarang ada baca / tulis pemacu CD-ROM yang menggunakan software khusus untuk membolehkan pengguna untuk membaca dari dan menulis ke drive-drive.
         5. Floppy drive (s) - Sebuah floppy adalah peranti simpanan cakera kecil yang hari ini biasanya memiliki sekitar 1,4 Megabyte kapasiti memori.
         6. peranti simpanan fail lain yang mungkin termasuk peranti DVD, peranti Tape backup, dan beberapa orang lain.
   2. Monitor - Peranti yang beroperasi seperti TV membolehkan pengguna melihat bagaimana komputer merespon perintah mereka.
   3. Keyboard - Ini adalah tempat pengguna memasukkan perintah teks ke dalam komputer.
   4. Mouse - Sebuah antara muka titik dan klik untuk memasukkan perintah yang bekerja dengan baik dalam persekitaran grafik

Unit SistemTerlepas dari jenis data yang diproses atau jenis peranti atau peralatan yang digunakan, sistem pemprosesan data semua melibatkan sekurang-kurangnya tiga langkah asas: Input, Pemprosesan, dan Output. Ketiga langkah merupakan kitaran pemprosesan data.
1. INPUT = Dalam hal ini langkah awal data, atau data input, disusun dalam beberapa bentuk pemprosesan selesa. Borang akan mempertahankan pada mesin pemprosesan.
Misalnya, ketika merancang elektromekanis digunakan.
2. PENGOLAHAN = Pada langkah ini data input berubah, dan biasanya digabungkan dengan maklumat yang lain, untuk menghasilkan data bentuk yang lebih berguna. Jadi, gaji boleh dikira dari kad masa, atau ringkasan jualan untuk bulan mungkin dikira dari order penjualan. Langkah pemprosesan biasanya melibatkan suatu urutan tertentu operasi pemprosesan asas.
3. OUTPUT = Berikut hasil daripada langkah-langkah pemprosesan dahulu dikumpulkan. Bentuk tertentu dari data keluaran bergantung pada penggunaan data.
The Slot Memori
Ya, motherboard adalah ibu dari semua papan pada komputer anda. Motherboard ini mungkin mempunyai faktor bentuk AT atau ATX. Kami mengesyorkan anda menggunakan motherboard ATX dengan kes ATX kerana ini adalah alternatif baru dan mikropemproses paling moden berjalan pada motherboard ATX. Motherboard memegang mikropemproses, ingatan, dan slot kad beberapa. Memori mungkin soket SIMM atau soket DIMM. Standard saat ini adalah memori DIMM socketed. Hal ini biasanya 168 pin 3 volt unbuffered memori DRAM sinkron. PC100 atau memori PC133 adalah memori saat pilihan. Kebanyakan forum mempunyai slot memori 3 atau 4, yang mungkin, bergantung pada saiz DIMM digunakan, membolehkan atas atau di luar sistem memori total 1 Gb. Kebanyakan forum umum membolehkan 384-512 Mb RAM sistem.
Bus pengembangan
Slot kad digunakan untuk meletakkan kad tambahan seperti kad video, kad bunyi, modem dalaman, atau kad rangkaian ke dalam. Beberapa motherboard hari ini termasuk video dan suara tanpa penambahan kad tambahan. Kad ini slot hari ini sebahagian besar jenis kad PCI slot. Ketika berbicara tentang kad yang terhubung ke PC anda berbicara tentang bus pengembangan. Bus pengembangan adalah sarana mikropemproses memperluaskan keupayaan komunikasi yang lebih jauh ke dunia luar. Ini adalah pertukaran data bermakna antara menambah kad dan mikropemproses dan motherboard. Ada beberapa jenis bas pengembangan.
    * ISA - Industry Standard Architecture. Digunakan ketika mikropemproses 8088 8bit asli berasaskan komputer peribadi yang dihasilkan.
    * EISA - Extended ISA digunakan ketika mikropemproses 80486 80286 melalui siri sedang dihasilkan. bas ini masih digunakan tapi sedang berperingkat dan hampir menghilang.
    * MCI - Microchannel arsitektur oleh IBM dan digunakan terutamanya dalam komputer jenama IBM.
    * PCI - Peripheral Component Interconnect. Bus popular perluasan pilihan. Ini secara signifikan lebih cepat daripada EISA.
    * AGP - Accelerated Graphics Port. bas ini dibangunkan untuk kad video yang cepat. Saat ini sampai dengan kelajuan 4X mode
Bus pengembangan saat ini popular adalah PCI (Peripheral Component Interconnect) bus untuk semua kad kecuali kad grafik. Untuk kad grafik, bus pilihan adalah AGP. Kebanyakan motherboard ini mempunyai satu slot AGP dan PCI slot beberapa. kad pengembangan anda akan plug ke dalam slot kad. Pastikan anda mendapatkan kad yang berpadanan dengan jenis slot yang terdapat pada motherboard anda.
mikropemproses saya berjalan pada 500MHz dan memori saya berjalan di 100MHz. Mengapa?
Sebagai teknologi PC tumbuh, akhirnya kelajuan akses memori tidak boleh lagi mengimbangi peningkatan kelajuan mikropemproses. Pada titik ini, sebuah I / O cache ditempatkan pada mikropemproses menjadi buffer antara memori luaran pada motherboard dan register prosesor dalaman. Memori ditetapkan untuk dijalankan pada "side bus" kelajuan yang berbeza yang merupakan sebahagian kecil daripada kelajuan mikropemproses. Oleh kerana itu ketika kelajuan mikropemproses ditetapkan, sudah ditetapkan untuk beberapa beberapa bus speed samping. Dalam hal prosesor 500MHz dan 100MHz memori PC100 mampu, bahawa beberapa adalah 5. Kadang-kadang ini banyak dan frekuensi sidebus ditetapkan menggunakan jumper pada motherboard, atau mungkin diatur dengan pengesanan automatik dan BIOS. Anda akan perlu untuk berunding manual motherboard anda untuk menentukan cara menetapkan parameter ini.
Lain motherboard item
Item lain pada motherboard anda bahawa anda harus sedar adalah pin penyambung kecil yang digunakan untuk menyambung kawalan seterusnya dan yg menandakan ke motherboard anda.
    * Power supply switch.
    * Kembalikan switch
    * Kekuatan pada penunjuk.
    * Hard drive Penunjuk aktiviti.
    * Dalam kes penyambung speaker.
Anda akan perlu untuk berunding manual motherboard anda untuk melihat penyambung digunakan untuk item mana dan bagaimana untuk menghubungkan mereka. Harus ada bundel kabel dekat bahagian depan kes (di dalam) yang mengandungi label pada connector untuk item ini.
Chipset dan BIOS
Salah satu isu yang akan menjejaskan operasi dari motherboard ini adalah chipset menggunakan dan BIOS nya menggunakan. Chipset ini digunakan untuk mengawal antara muka antara mikropemproses dan sebahagian besar peranti dan memori pada komputer. Chipset yang digunakan boleh mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap prestasi sistem anda sebagai boleh desain keseluruhan dari motherboard ini. Cara untuk menentukan chipset dan motherboard terbaik adalah dengan membaca ulasan dan artikel dalam pelbagai website teknikal.
Sistem anda BIOS adalah program komputer yang membolehkan sistem anda untuk mula berjalan dan menyediakan perpustakaan kecil untuk fungsi bahawa sistem anda akan digunakan untuk antara muka untuk peranti seperti hard drive anda. Beberapa BIOS program boleh menyekat lokasi pada hard drive anda di mana anda boleh memasang sistem operasi yang bootable. BIOS berada dalam cip pada motherboard disebut cip ROM. Biasanya sebahagian daripada ROM ini boleh ditetapkan semula atau diprogram semula dengan update. ROM yang dapat ditulis semula elektrik dengan cara ini disebut "flash" ROM.



PeripheralsSebuah perangkat komputer adalah peranti luaran yang menyediakan input dan output untuk komputer. Misalnya, keyboard dan mouse peripheral input, sementara sebuah monitor dan printer peripheral output. peripheral komputer, atau tambahan, kadang-kadang disebut "I / O device" kerana mereka memberikan masukkan dan output untuk komputer. Beberapa peripheral, seperti hard drive luaran, memberikan input maupun output untuk komputer.



Input DeviceSetiap mesin yang feed data ke komputer. Misalnya, keyboard adalah sebuah peranti input, sedangkan layar monitor adalah peranti output. peranti input selain keyboard kadang-kadang disebut peranti input alternatif. Tikus, trackball, dan pena cahaya semua peranti input alternatif.



Output DevicesSetiap peranti yang memaparkan maklumat daripada komputer ini disebut, tidak menghairankan, peranti output. Kerana sebahagian besar maklumat dari komputer adalah output baik dalam format visual atau pendengaran, peranti output yang paling umum adalah monitor dan speaker. Kedua-dua peranti memberikan maklum balas segera kepada input pengguna, seperti memaparkan watak seperti yang ditaip atau memainkan lagu yang dipilih daripada playlist.
Sementara monitor dan speaker merupakan peranti keluaran yang paling umum, ada ramai orang lain. Beberapa contoh termasuk headphone, printer, proyektor, sistem kawalan pencahayaan, alat perakam audio, dan mesin robot. Sebuah komputer tanpa terhubung ke peranti output itu sangat berguna, kerana output adalah apa yang kita berinteraksi dengan. Siapa pun yang pernah memiliki monitor atau printer berhenti bekerja tahu betapa benar ini. Tentu saja, itu juga penting untuk dapat menghantar maklumat ke komputer, yang memerlukan satu peranti input.



Peranti SimpananSebuah peranti simpanan komputer adalah semua jenis peranti keras yang menyimpan data. Jenis yang paling umum dari peranti simpanan, yang hampir semua komputer memiliki, adalah hard drive. Komputer utama kedai hard drive sistem operasi, aplikasi, dan fail dan folder bagi pengguna komputer.
Sedangkan hard drive adalah yang paling mana-mana dari semua peranti simpanan, beberapa jenis lain yang umum juga. Flash memori peranti, seperti drive keychain USB dan iPod Nano adalah cara popular untuk menyimpan data dalam format, genggam kecil. sebarang jenis lain memori flash, seperti compact flash dan kad SD adalah cara popular untuk menyimpan gambar yang diambil oleh kamera digital.
Hard drive luaran yang disambungkan melalui firewire dan USB juga umum. Jenis drive sering digunakan untuk membuat sandaran dalaman hard drive, menyimpan perpustakaan video atau imej, atau untuk sekadar menambah simpanan tambahan. Akhirnya, tape drive, yang menggunakan gulungan tape untuk menyimpan data, adalah jenis lain dari peranti simpanan dan biasanya digunakan untuk membuat sandaran data.



data pengukuran
sedikit adalah kenaikan angka binari, terkecil data pada komputer. Sedikit dapat menampung hanya salah satu daripada dua nilai: 0 atau 1, sesuai dengan nilai-nilai kuasa mati atau pada masing-masing.
Kerana bit sangat kecil, anda jarang bekerja dengan maklumat satu bit pada suatu masa. Bits biasanya dirakit menjadi sekumpulan lapan untuk membentuk bait. bait mengandungi maklumat yang cukup untuk menyimpan sebuah aksara ASCII tunggal, seperti "h".
Sebuah kilobyte (KB) adalah 1,024 byte, bukan seribu bait seperti yang diharapkan, karena menggunakan komputer biner (basis dua) matematik, bukan perpuluhan (sepuluh dasar) sistem.
Komputer simpanan dan ingatan diukur dalam megabytes (MB) dan gigabyte (GB). Sebuah novel berukuran sedang mengandung sekitar 1MB maklumat. 1MB adalah 1,024 kilobyte, atau 1048576 (1024x1024) bait, tidak satu juta bait.



Unit Setara
1 kilobyte (KB) 1,024 bait
1 megabyte (MB) 1,048,576 bytes
1 gigabyte (GB) 1,073,741,824 bytes
1 terabyte (TB) 1,099,511,627,776 bytes
1 petabyte (PB) 1,125,899,906,842,624 bytes


 

Dasar PemeliharaanPengendalian Input dan Output Device
    * Menetapkan peranti input dan output dengan betul.
    * Menanamkan nilai-nilai tanggung jawab dalam menangani peranti keras.
Komputer Tetapan
    * Tukar tetapan untuk:
    * • Tayangan
    * • Mouse
    * • Sound


 

Pembangunan Teknologi
Lancar Pembangunan Teknologi Hardware
    * Mengumpul maklumat tentang perkembangan terkini atau terbaru dari teknologi peranti keras.